Mi a UX és a UI?

UX vagy UI?

Mi a UX/UI design? Mi a különbség köztük?

Kevés fogalom keveredik annyira manapság, mint a UX design és UI design. Melyik mit jelent valójában? Melyik szakember mivel foglalkozik? Ráadásul, például álláshirdetésekben, gyakran együtt, összevonva jelennek meg, mint UI/UX design. Ez tovább fokozza a zűrzavart, és megmutatja, hogy sokszor az álláshirdetéseket készítők sem tudják, mit is akarnak.

Felszínesen nézve persze érthető a zavar, hiszen úgy tűnik, hogy a UX design és UI design ugyanarról szól – az appok és webes felületek megjelenéséről. Szakmai szempontból azonban a két terület nem azonos. Bár vannak kapcsolódási pontjaik és számos közös értékük, nem összevonhatóak.

A „UX” rövidítés jelentése „user experience”, vagyis felhasználói élmény. Ezért is hívjuk az xLabsnél a UX designereket élménytervezőknek! Egy app vagy website felhasználói élményét az határozza meg, hogy a felhasználó hogyan érintkezik vele, milyenek az interakciói. A UX design célja az, hogy a felhasználó élménye hibátlan és örömteli legyen.

Gördülékeny és magától értetődő a használat, vagy zavaros és bonyolult? A navigáció, a menük szerkezete, a tartalmak keresése logikus, vagy önkényes? A felhasználó erőlködés nélkül eléri a célját, vagy küzdenie kell? A jó felhasználói élmény során a használt felület szinte „kitalálja”, hogy mit akar a felhasználó, még akkor is, ha azt talán maga a felhasználó sem tudja szavakba önteni.

A felhasználói élményt meghatározza a vizuális (és egyéb érzékszervi) elemekkel való interakció gördülékenysége, azok visszajelzése is. Elég csak arra gondolni, mennyire zavarba ejtő, ha nem tudjuk, hogy tényleg megnyomtunk-e egy gombot az appban.

Fizikai eszközök esetén fontos, hogy a könnyen, gördülékenyen, hatékonyan, és egyszerűen használhassuk a kezünkben lévő tárgyat, legyen az kávéscsésze, kés, vagy gépkocsi. Ugyanilyen biztonságra és kényelemre vágyunk a digitális eszközök esetén is. Sokunk számára egy online felület ugyanannyira a munkahelyünk része, mint az iroda, ahol ülünk. Ezért joggal várjuk el, hogy ne tévedjünk el benne, minden fontos funkció álljon kézre, és legyen esztétikus.

A vizuális egyértelműség és esztétika miatt a UX designereket nem csak a digitális felületek működése és szerkezete, hanem kinézete is érdekli. Ezért fordul elő sokszor, hogy a két feladatkör, UX és UI összekeveredik. Azonban a UI designer feladata az, hogy meghatározza, hogyan néz ki a felület, míg a UX designer felelős azért, hogy ez a felület hogyan működik.

A UI designer feladata az, hogy meghatározza, hogyan néz ki a felület, a UX designer felelős azért, hogy ez a felület hogyan működik.

A UX designer meghatározza a felület működési elvét, logikáját, hierarchiáját, szerkezetét, felépítését. Eldönti, hogy a különféle részek és elemek hogyan viselkednek, hogy működnek együtt. Ha minden gördülékenyen működik, akkor a felhasználó jó élményt kap. Mivel a felhasználó élménye a UX design célja és lényege, ezért nem lehet a felhasználó nélkül tervezni. A tervezés során számos ponton és módon kell bevonni a felhasználókat a folyamatba, az előzetes kutatástól kezdve a folyamat közbeni iterációkon át a végső tesztelésig. A részletek és az egész felület elemzése, ellenőrzése, tesztelése során alakul ki a design.

A „UI” rövidítés jelentése „user interface”, vagyis felhasználó felület, azaz egy app vagy weblap grafikus megjelenése. Ide tartozik a gombok kinézete, a szövegek tipográfiája, a képek aránya, a szövegbeviteli mezők megjelenése, minden, amivel a felhasználó interakcióba lép, vagy ami meghatározza a vizuális élményt. A UI felelősségi köre a képernyő layoutja, a képernyők közti váltások, az animációk, az ikonok, a színek. Minden vizuális elem vagy interakció, legyen bármilyen kicsi, gondos tervezés eredménye kell legyen.

Ez a UI designer feladata. Meghatározza, hogy nézzen ki a felület, színsémákat, betűtípusokat, vonalvastagságokat, és gomb formákat választ. Az általa tervezett vizuális felületet határozza meg az app vagy website kinézetét és hangulatát. Ezért fontos, hogy a UI designer értse, hogy ki a célközönség, hogy milyen hangulatot kell közvetíteni. Más-más élményt kell közvetítenie egy bank és egy biogazdaság, egy játszóház és egy webshop kinézetének. A UI designer feladata, hogy a felület szemnek kellemes, vonzó, figyelemfelkeltő, és a hangulatba illő legyen.

Légüres térben nem lehet tervezni. Legalább is nem megfelelő eredménnyel. A kutatás elengedhetetlenül fontos mind a UX designerek, mint a UI designerek számára. Ahhoz, hogy a felhasználók számára értékes felületek jöjjenek létre, rengeteg információra, visszajelzésre van szükség.

Légüres térben nem lehet tervezni. A kutatás elengedhetetlenül fontos.

Ezen információk legjobb forrása maga a felhasználó. A UX és UI designereknek meg kell értenie, meg kell tudnia, hogy mit akarnak a felhasználók, hogy mit várak el a felülettől. Ez a kutatás már a tényleges tervezés előtt megkezdődik, felméri az igényeket, a lehetőségeket, a felhasználók aggályait, vágyait. Elemzi a felhasználókat, perszónákat és felhasználói utakat hoz létre, kivonatolva a kezdeti kutatásokat. Majd újabb felhasználókat bevonva folyamatosan teszteli a köztes állapotokat, döntéseket, ötleteket, sokszor csak egy-egy funkciót kiemelve. Gyors teszteket használnak, vagy megfigyelik és elemzik a felhasználók viselkedését. A visszajelzések folyamatosan beépülnek a felületbe, ahogy a designerek megtalálják a helyes megoldásokat.

Azonban a UX designerek és UI designerek más-más válaszokat keresnek. A UX designt a felhasználók elvárásai érdeklik. Minden valaha használt app, website, eszköz formálta a felhasználók elvásárait, elképzeléseik vannak arról, hogy kell működnie egy felületnek. Még akkor is, ha ezeket az elképzeléseket nem mindig tudják megfogalmazni.

A UX designernek ismerni kell ezeket az elvárásokat, elképzeléseket, mert a felhasználók nem szeretik, ha egy felület a megszokottól eltérően működik. A sikeres felületek képesek meghatározni a felhasználók elvárásait, elég a Facebook like gombjára, vagy a Tinder balra-jobbra húzására gondolni.

A UI designernek meg kell bizonyosodnia róla, hogy az általa választott képi nyelv megfelel az app vagy website célközönségének és szerepének. Meg kell próbálnia kitalálni a felhasználók igényeit, figyelembe véve a korábbi divatokat, megoldásokat, hasonló felületeket. Minden korábbi sikeres és sikertelen megoldás fontos tapasztalat. Azonban a vizuális divat gyakran változik, és ami ma még menő megoldás, jövőre lehet, hogy unalmas lesz. Ugyanakkor a felületnek egyedinek és különlegesnek kell lennie, ezért a UI designerek igyekszenek újítani, kísérletezni.

A UX design és UI design nagyon különböző készségeket igényel, de elengedhetetlenek egymás sikeréhez. Egy gyönyörű website is lehet rosszul navigálható, vagy egy hibátlanul kézreálló app is lehet ronda. Ahhoz, hogy egy felület valóban elérje a célját, és a felhasználók élvezettel használják, mind a UX designnak, mind a UI designnak hibátlannak és összehangoltnak kell lennie.

A UX és UI együtt működik csak jól, nem versengve, hanem összhangban. A nagyszerű UI-t (megjelenés, szépség, forma) kiváló UX-nek (funkció, használhatóság, elérhetőség) kell kiegészítenie – és fordítva.

A nagyszerű UI-t kiváló UX-nek kell kiegészítenie – és fordítva.

A UX design sok területet és készséget fed le. A UX designer lehet tervező, project manager, product strategist, kutató, vagy elemző. Ezt a sokféleséget gyakran „UX ernyőként” írjuk le, ami alá sok különféle feladat tartozik.

A cikk a UX Planet, a Medium, és a UX Collective anyagainak felhasználásával készült.

A UX ernyő modell Matthew Carroll munkája.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük