Hét UX design alapelv

Hét UX design alapelv

Belevágnál? Íme hét egyszerű UX elv!

A UX design sokoldalú, sokrétű feladat, néha már azt sem könnyű eldönteni, honnan érdemes nekikezdeni. Bár sok hozzáállás, módszertan létezik, és a hangsúlyok gyakran máshol vannak, néhány alapelv az egész folyamatot végigkíséri.

Ezek az alapelvek nem módszertanok vagy eszközök, hanem olyan, a tervező hozzáállását meghatározó gondolatok, amik segítenek jobb felhasználói élményt adni. Ezek a tervezés alappillérei, amikre aztán sokféle UX design épülhet.

1. A felhasználóknak tervezz!

Mielőtt elkezdenél felhasználói élményt tervezni, tudnod kell, hogy egyáltalán milyen élményt akarsz létrehozni. Tudnod kell, hogy miért, és hogy kinek akarod létrehozni ezt az élményt. Beszélned kell a felhasználóddal.

A tervezés sok kérdéssel jár, egyszerre kell a megérzések szabadságát és az adatok bizonyosságát belefoglalni. A megérzéseid tervezőként sokat segítenek, és számos akadályon átlendítenek, de minden tapasztalt tervező tudja, hogy ezek a megérzések a legváratlanabb pillanatokban vallhatnak csődöt. Ezért fontos tudatosítani, hogy a megértés előnyt élvez a megérzésekkel szemben.

Beszélj a felhasználóiddal. Távolodj el a saját nézőpontodtól, lépj ki a saját narratívádból, és közeledj a felhasználókhoz. Értsd meg őket. Figyelj rájuk. Ismerd meg a szükségleteiket és igényeiket, mielőtt olyat terveznél, amire valójában senkinek nincs szüksége.

Könnyű beleszeretni egy jó ötletbe.  Látszólag ártalmatlan is, míg rá nem jössz, hogy a lelkesedés megszállottsággá vált, és az ötlet már rólad szól, nem a termékről vagy felhasználóról. Mindannyian időről időre lelkessé válunk egy új tervezési irány, divat, gyakorlat iránt, de nem szabad, hogy a mi lelkesedésünk határozza meg a terméket – végső soron, nem mi fogjuk használni.

Szerencsére nem bonyolult kideríteni, hogy egy ötletnek van-e értéke a felhasználók vagy az üzleti oldal számára. Tesztelni, interjúzni, kutatni kell, fáradhatatlanul és ismétlődően. Két egyszerű kérdés segít felmérni egy ötlet értékét:

Szükséged van erre?” és „Tudod ezt használni?”.

Ennyi. Ez már elég lehet, hogy erőforrást és időt vesztegess hibás dolgok (vagy jó dolgok hibás formában) tervezésére.  Egyszerűen biztonságosabb megkérdezni a felhasználókat, hogy mit akarnak, mint megpróbálni kitalálni. Persze, a rengeteg, sokszor ellentmondó válasz és a felhasználók bizonytalansága ijesztő lehet, de amikor végre sikerül kibogozni a zűrzavarból a valódi értéket, akkor az eredmények megszüntetik a bizonytalanságot, és leveszik a terhet a válladról. Akkor is, ha éppen negatív eredményeket kaptál. Legalább tudod, mi az, ami nem jó.

A találgatást és megérzést felhasználói visszajelzésekre cserélni először fárasztó és ijesztő feladatnak tűnhet, de rengeteg erőt, motivációt, és bizonyosságot adhat. Ha jól állsz hozzá, akkor a felhasználói visszajelzések csak hasznodra válhatnak.

2. Légy tisztában a célokkal!

Mielőtt bármit terveznél, bizonyosodj meg róla, hogy tudod, mik a céljaid. Mit akarsz elérni? Mi a legfontosabb KPI (key performance indicator) a terméked számára? Mik az egyes oldalak, folyamatok KPI-ai, és ezek hogy illenek egymáshoz, hogy hoznak létre együtt kiemelkedő felhasználói élményt?

Tegyél fel kérdéseket a felhasználók, az üzleti partnerek, a tervező csapat felé. Mi a termék legfontosabb célja, és hogy tudjuk ennek a sikerességét mérni? Milyen értéket ad a termék a felhasználónak? Ha ismerjük a válaszokat ezekre, akkor ezek mentén tudunk döntéseket hozni, ezek mentén tudjuk a feladatokat értékelni.  Minél hamarabb minél tisztábbak a célok és értékek, annál gördülékenyebb lesz a tervezés, és annál jobb lesz az eredmény.

Egy termék céljait és értékeit persze nem könnyű ösztönösen megérteni és átadni. Fontos ezeket tisztán kommunikálni és tudatosan felmérni. Minden ember hajlik a gyors, könnyű, azonnali sikerek felé, és ha úgy érzi a felhasználó, hogy ezt nem kapja meg a termékedben, már tovább is lép.

Ha azonban sikerül a felhasználónak megmutatnod, hogy a terméked használata során milyen célokhoz jut közelebb, milyen értékeket szerez, akkor még az unalmas lépések – mint egy űrlap kitöltése – is sikerélményt jelenthetnek neki. Persze, soha nem fogsz senkit meggyőzni, hogy űrlapokat kitölteni jó móka, de egy kis lelkesítés nem árthat. Ha a felhasználó azt érzi, hogy van értelme kitartania, ha ezzel közelebb jut a céljához, akkor ki is fog tartani.

Kezelj minden lépést, még az unalmasakat is úgy, mint egy kalandot, ahol mindennek célja és értéke van. Emlékeztesd a felhasználót ezekre a célokra, adj neki visszajelzést és megerősítést. Ha te tisztában vagy a célokkal, és ezt kommunikálod is, akkor a felhasználó is tisztában lesz. Végül is, ezek az ő céljai.

3. Törekedj az egyszerűségre!

A felhasználók kevesebb mint egy másodperc alatt felmérik egy app vagy website elrendezését, átláthatóságát. Ha ennyi idő alatt nem látják át, hogy hol vannak a nekik fontos elemek, akkor bizonytalanná válnak. Mikor pedig a felhasználók elvesztik a fonalat, összezavarodnak, elvesznek, akkor rossz dolgok történnek. Hibákat követnek el, megállnak a folyamat során, bizalmat vesztenek a termékben, vagy ami a legrosszabb, egyszerűen faképnél hagynak.

A világ egyre türelmetlenebb, és mindig van egy olcsóbb, gyorsabb, jobb alternatíva. Ne vedd biztosra a felhasználóidat, mert könnyen átpártolhatnak máshova. Azonban ha a te terméked a leggyorsabb, legjobb, legkézenfekvőbb alternatíva, ha a te terméked okozza a legkevesebb elakadást, tanácstalanságot, feszültséget, akkor téged fognak választani.

Az egyszerűség, átláthatóság, egyértelműség elengedhetetlen. Hogyan lehet a terméked hasznos értelemben egyszerű? Számos alapvető eszközhöz nyúlhatsz.

Használj színeket! A felhasználók a színeken keresztül gyorsan, egyszerűen, hatékonyan értik meg a felület működését. Az emberi elme inkább felismer, mint felidéz, és a színek az egyik legkönnyebben felismerhető elemek, még úgy is, hogy a különböző kultúrákban, kontextusokban, környezetekben a színek mást jelenthetnek. Értsd meg, hogy a te célközönséged számára mit jelentenek a színek, és használd őket kommunikációra. Nem a user interface gondosan kiválasztott árnyalatairól van szó, hanem a hibaüzenetek, gombok, ikonok színeiről.

Használj kontrasztot! Segítsd a fontos elemeket kiválni, kiugrani a felületből. A kontrasztot színekkel, méretekkel, formákkal összekapcsolva könnyen irányíthatod a felhasználó figyelmét, könnyen megmutathatod neki, hogy hova nézzen, hogy hol vannak a fontos dolgok.

Használj arányokat! Nem csak az számít, hogy egy-egy elem mekkora, hanem az egymáshoz viszonyított méretük is. Kiválóan tudod érzékeltetni az elemek közti hierarchiát, vagy egy-egy fontos elem kiemelését, ha a kiemelni kívánt elemet arányában nagyobbá teszed.

Használj ismétlést!  Ha egy folyamat sok lépésből áll, ha egy feladatot többször kell elvégezni, akkor az azonos eredménnyel járó lépések legyenek egymás ismétlései. Ha ugyanaz a lépés ugyanazzal az eredménnyel jár, akkor a felhasználóban könnyebben rögzül, és kevesebb hibalehetőséget rejt.

Használj mintázatokat! Az elemek egymáshoz képesti helyzete, mintázata, közelsége sokféle jelentéssel járhat. Jelenthet válaszást, hierarchiát, összetartozást, folyamatot, attól függően, hogy mit hova helyezel. Figyeld meg a valóság mintázatait, és más appok gyakorlatát – a felhasználód ezek alapján fog gondolkozni, ezeket fogja keresni a te felületeden is.

Használj szavakat! A képeket félre lehet érteni, a jól megválasztott szavakat nem. A rossz kifejezések viszont károsak, növelik a felhasználók bizonytalanságát. Ha egy gombra az van írva, hogy „Gyerünk!”, akkor a felhasználó jogosan kérdezi meg, hogy „de hova?”. Használj egyszerű, aktív, tiszta nyelvezetet, és ne feledkezz meg a visszajelző üzenetekről és hibaüzenetkről sem. Ha a felhasználó érti, hogy mi történt, akár sikeres, akár sikertelen volt, akkor ez a megértés megerősíti a bizalmát.

Újra és újra tedd fel a kérdést megadnak, hogyan teheted egyszerűbbé a felhasználók számára a felületedet. Emeld ki a fontos, gyakran használt funkciókat, csak annyit mutass meg, amennyire a felhasználónak szüksége van.

Használj egyértelmű, következetes megoldásokat, tanítsd meg a felhasználókat a formák és színek jelentésére, ne keverd azokat. Ha a felhasználó tudja, hogy bízhat benned, és a nagy kék gomb mindig ugyanazt csinálja majd, akkor számára gyorsabb és könnyebb lesz a felület használata, és nő az elégedettsége.

Senki nem szereti elveszettnek, butának, tanácstalannak érezni magát. Ha a felhasználó felteszi a kérdést, hogy „és akkor most mi történik?”, akkor már baj van. Mind türelmetlenek vagyunk, de ez a digitális felületeken még sokkal erősebben jelenik meg. Nyugtasd meg a felhasználóidat, hogy a te felületeden gyorsan elérik a céljukat.

4. Adj a felhasználóknak hatalmat!

Az emberi megértés véges, és mindenki máshogy látja a dolgokat. Minden felhasználó máshogy gondolkozik, mást tekint egyértelműnek, máshonnan közelíti meg a problémákat. Ha ezt a változatosságot a felületed ki tudja szolgálni, akkor jó úton jársz. Ha a felhasználó úgy érzi, hatalma van, akkor biztonságban érzi majd magát.

Nem kell nagy hatalomra gondolni, de add meg a lehetőséget, hogy a felhasználó a saját módján, a saját gondolkozása szerint használja az oldalt. Különösen fontos ez ott, ahol az oldalnak bonyolult, kusza szerkezete van, vagy sok különböző elem jelenik meg – például a webshopok vagy digitális archívumok esetében. Minél sokoldalúbban tud a felhasználó keresni, annál biztosabban megtalálja, amit akar.

A felhasználó, aki cipőt keres egy webshopban, nem csak egy cipőre vágyik – a saját cipőjére vágyik, ami pont az, amit ő akar, amiben jól érzi magát, ami más, mint az összes többi cipő. Minél inkább a saját igényeire tudja szabni a keresést, annál könnyebben megtalálja az ő cipőjét, és annál boldogabb lesz.

Ha megfigyeled, hogy a felhasználók hogyan használják a saját igényeik szerint a felületedet, azt is megláthatod, hogy milyen funkciók hiányoznak, vagy miket kell átalakítanod. Az oldaladnak kell alkalmazkodnia a felhasználókhoz, és nem fordítva. Tekints erre úgy, mint a kijelölt gyalogút mellett kitaposott ösvényekre, amik megmutatják a felhasználók valódi igényeit.

A felhasználói hatalom azt is jelenti, hogy a felhasználó kijavíthatja a hibáit. Visszaléphet egy űrlap korábbi oldalára, megváltoztathatja a felhasználónevét, ellenőrizheti az adatait beküldés előtt, kérhet új jelszót, vagy több formában is megadhatja a telefonszámát. Az ilyen apróságok megnyugtatják a felhasználót, segítenek oldani az űrlapok kitöltésével járó stresszt.

Röviden, hagyd, hogy a felhasználó a kezébe vegye az irányítást! Legalább egy kicsit.

5. Alkalmazkodj a felhasználóhoz!

Minél több választási lehetősége van a felhasználónak, annál tovább tart, mire választ közülük. Ha pedig túl sokáig tartana választani, a felhasználó könnyen megunhatja, és inkább nem választ semmit. Ezt a kognitív túlterhelést, mikor annyira sok lehetőség van, hogy inkább nem választjuk egyiket sem nevezi a pszichológia analízis paralíziusnek.

Ha azt akarod, hogy a felhasználó válasszon, csökkenteni kell a lehetőségek számát, és ezzel a kognitív terhelést. A legjobb módszer erre, ha mind koncepciójában, mind látványában egyszerű felületeket használsz, amiken a kevés választási lehetőség segíti a felhasználódat a gyors döntésben. De hogy éred el, hogy amúgy fontos elem háttérbe szoruljon az egyszerűség érdekében?

Ami az egyik lépésben vagy képernyőn még fontos, az a következőn lehet, hogy már másodlagos. Mindig csak azt jelenítsd meg, ami épp abban a helyzetben a felhasználó számára hasznos. Minden mást rejts el, vagy helyezz hátrébb.

Honnan tudod, hogy mi hasznos a felhasználónak? Először az interjúk és kutatások során nyert adatokból, később pedig a felhasználói viselkedést elemező analitikákból, hőtérképekből, vagy A/B tesztekből. A kutatás nem csak a folyamat elején fontos – minden visszajelzés számít, és a legtöbbet úgy tudhatod meg a felhasználókról, ha megfigyeled a viselkedésüket.

A legjobb az, ha a felhasználó személyre szabott választási lehetőségeket kap. A Netflix kínálatában 2500-nál is több film van, de a felhasználót csak azok érdeklik, amik megfelelnek az ízlésének. Honnan tudja a Netflix, hogy mi a felhasználó ízlése? A korábban nézett filmek alapján. Az ilyen személyre szabott felületek adják a legnagyobb kényelmet és megelégedést. Ahogy az előző pontban is láttad, adj hatalmat a felhasználónak! Hadd szabja magára a felületet.

6. Maradj következetes!

A következetesség régóta fontos eleme a branding folyamatoknak, de a felhasználói élményben is fontos szerepe van. Az emberi agy előnyben részesíti a kapcsolatokat, mintázatokat, kerülőutakat.

Mikor a közlekedési lámpa zöldre vált, nem gondolkozunk és elemzünk, hanem szinte ösztönösen indulunk. Ezt tanultuk meg, ez a mintázat égett be az agyunkba. Ha a szokásos vörös-sárga-zöld színek helyett hirtelen a „Tilos”, „Készülj” és „Szabad” szavak jelennének meg, időbe telne, mire az agyunk elemezi a helyzetet, dönt, és végül elindulunk.

Ez az idő, még ha néhány másodperc is csak, értékes idő, főleg a UX design esetében. A felhasználók azt szeretik, ha a dolgok átláthatóak, megszokottak és kézre állnak. Ha akadály gördül eléjük, könnyen feszültté válhatnak. Ha ugyanúgy működik egy üzenetküldő appban a személyes és csoportos üzenetküldés, akkor nem kell két külön folyamatot megtanulnia a felhasználónak, és csökken a feszültsége.

Ha egy felületen a felhasználónak többször kell ugyanazt a feladatot végrehajtania, például gyakran vásárol egy webshopban, akkor megismeri és megtanulja a rendszer logikáját. Megjegyzi, hogy milyen színű a rendelést feladó gomb, megtanulja, hol az árukereső mező. Egyre gyorsabb, hatékonyabb lesz, és ezzel nő az elégedettsége. A feladat elvégzéséhez szükséges idő fontos mérőszáma az oldal használhatóságának. Később ezek a megszokások hasznosak lehetnek – ha egy bizonyos színű gombbal a vásárlás pozitív élményét társítja a felhasználó, akkor ezt a kognitív kapcsolatot a hasznodra tudod fordítani más interakciók esetében is.

Rengeteg design elem már bejáratottá vált, számos helyen megjelent. Használd ezeket! Ha megpróbálsz minden elemet és interakciót újra feltalálni, csak összezavarod a felhasználóidat. Bizonyos dolgoknak megszokott helye van, bizonyos feladatoknak megszokott lépései vannak. Még akkor is, ha ezeket nem te találtad ki.

A felhasználók könnyebben használják a megszokott felületeket, amiken az űrlapok úgy néznek ki, mint amit máshol is láttak, amiken az interakciók olyanok, mint amit máshol is használnak. Megszokták, hogy a login jobb felül van, hogy a linkek kékek, hogy a gomboknak kerete van. A könnyebb használat pedig nagyobb elégedettséget jelent. A használhatóság fontosabb, mint a látvány.

Persze, ez a következetesség korlátozza az innovációt. De csak akkor érdemes valami igazán újba belevágni, ha az újdonsága és egyedisége több értéket hoz, mint amennyi kockázattal jár. Bizonyosodj meg róla, hogy csak akkor találsz fel valamit újra, ha az feltétlenül szükséges. Ugyanakkor lehet, hogy ami most még csak új, egyedi ötlet, hamarosan maga is megszokott, bejáratott elemmé válik.

7. Tudd, hogy hol tartasz a folyamatban!

A UX design összetett és sokszor kihívásokkal teli folyamat. Az vágyott tökéletes UX elérése sokáig tarthat. Mivel a munka hosszú és sokrétű, ha egyszer belevágsz a tervezésbe, könnyű elveszni a részletekben, és elfeledkezni a nagyobb képről. Néha érdemes szünetet tartani, szusszanni egyet, és megnézni, hol tartasz.

Ez egyrészt segít abban, hogy jobban átlásd a folyamatot. A tervezés különböző pontjain különböző visszajelzésekre lesz szükséged, de minden helyzetben fontos tudnod, hogy hol tartasz, mi az épp fontos kérdés, milyen kihívással küzdesz. Arról kell visszajelzést kapnod, ami épp abban a pillanatban fontos. Ne szaladj előre. Amíg az alapkoncepcióval dolgozol, még nem számít a gombok színe. Ha tudod, hol állsz, akkor a megfelelő kérdéseket tudod feltenni, és így a megfelelő válaszokra számíthatsz. Használd a megfelelő eszközöket, hogy elősegítsd a felhasználók és üzleti partnerek visszajelzéseit.

Másrészt, ahogy egyre jobban belemélyedsz a munkába, egyre nehezebben tudsz változtatni. Ez természetes emberi folyamat, ragaszkodsz a saját munkádhoz, a befektetett idődhöz. Mégis, tudnod és akarnod kell változtatni, ha szükség van rá. Ezért is fontos, hogy a tervezés korai szakaszában ne mélyedj bele a részletekbe, mert azok akkor még könnyen változhatnak.

Ha látod azt, hogy hol tartasz az egész folyamatban, akkor azt is jobban látod, milyen lépések vannak már mögötted és még előtted. Minden lépés az egész felület célja felé kell tartson, ezért a megfelelő lépések kiválasztása, és a megfelelő kérdések feltétele a felhasználóknak a visszajelzések során alapvetően fontos.

A cikk a UX Planet, a Usability Geek, a Creative Bloq, a Digital Synopsis és a UX Collective anyagainak felhasználásával készült.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük