Wasteless esettanulmány

Kihívás

Egy olyan új mobilappot akartunk tervezni, ami arra ösztönzi az embereket, hogy kezdjenek hulladékmentes életmódot élni. A kihívást abban láttuk, hogy noha a hulladékmentes életmódnak számtalan aspektusa van, nekünk találnunk kellett egy olyat, amire összpontosítva valamit hozzáadhattunk a felhasználók mindennapi életéhez.

Időtartam: 10 hét

Résztvevők: Kovács Zsuzska, Huszár Kristóf , Békés Klára

Eszközök: Figma, Miro

Discovery (Felfedezés)

Előzetes kutatás (Desk research)

Az elmúlt években a hulladékmentesség az egész világon divatos gondolattá vált. Arra számítottunk, számos appot, social media csoportot, webshopot és blogot találunk majd ebben a témában – és így is lett.

Elsősorban a helyi, magyarországi felületekre összpontosítottunk, de néhány nemzetközi példát is megvizsgáltunk.

Ennek a szakasznak a végén láttuk, hogy számtalan információ volt elérhető ezeken a felületeken, melyek többsége azonban összezavaró és ellentmondásos volt.

Felhasználói interjúk

Hogy többet tudjunk meg a felhasználóink környezettudatosságáról, újrahasznosítási szokásairól, információs forrásairól, és a hulladékmentesség anyagi oldalához való hozzáállásáról, tizenkét interjút szerveztünk.

A legfőbb tapasztalat az volt, hogy az újrahasznosítás jól ismert, és mivel sok helyen elérhetőek a szelektív szeméttárolók, nem nagy erőfeszítés szétválogatni a hulladékot. Azonban a legtöbb interjú alanyunk nem volt teljesen tisztában még az alap újrahasznosítási szabályokkal sem, vagy rosszul tudta azokat.

Perszóna kialakítása

Ismerkedjünk meg Hezitáló Jázminnal, a 26 éves, környezettudatos városlakóval, aki szeretne többet tenni a környezetért, de nem biztos benne, hol kezdjen neki.

Journey map

Egy hétköznapi helyzetet képzeltünk el, ahol a mi megoldásunk segíthet Hezitáló Jázminnak a környezettudatos döntés meghozásában.

“Jázmin egy üres tejes dobozt tart a kezében, és biztos akar lenni benne, hogy a megfelelő szelektív kukába dobja ki.”

Define (Meghatározás)

How might we?

A folyamat ezen lépésében azt kérdeztük magunktól: Valóban megoldjuk Hezitáló Jázmin egy komoly gondját? Hamar rájöttünk, hogy letértünk az útról, és újra át kell néznünk az interjúink eredményeit.

A közös ötletelés segítségével két új mintázatot fedeztünk fel, melyek fölött korábban átsiklottunk. Ezek megragadták a képzelőerőnket.

  • Hogy segíthetünk Jázminnak vizualizálni, hogy mennyit spórolhat?
  • Hogy segíthetünk Jázminnak játékosan tanulni?

Információs architektúra

Miután a fontosabb funkciókkal alaposan tisztába kerültünk, feltérképeztük és megrajzoltuk az információs architektúrát, hogy bemutassuk a fő- és mellékfunkciókat.

Storyboarding

A storyboarding segít azonnal megérteni a user flow folyamatát, és a lehetséges problémkat, újabb részletekre világítva rá. Például a vásárlási kuponok képesek arra ösztönözni a felhasználókat, hogy rendszeresen visszatérjenek a Wasteless apphoz. Az egész folyamatnak gördülékenynek kell lennie, amit aztán a felhasználók megoszthatnak a barátaikkal a szociális médián.

Nekem meg gyakorolnom kell a rajzolást. 🙂

Ideation (Ötletelés)

Prototípusok

A papír prototípusok rajzolása jó móka volt, és rendkívül hasznosnak bizonyult a legfontosabb képernyőink kialakításában. Amint megállapodtunk a fő alapelveken, elkezdtük a prototípust Figmában digitalizálni.

Solution (Megoldás)

Végső megoldásunk összeköti az üzleti partnereket és a zöld gondolkodású egyéneket, hogy környezettudatosabb döntések születhessenek a különféle termékek öko-lábnyomának összevetésével. A felhasználók a telefonjuk kamerájával beolvashatják a termékek vonalkódját, amik alapján a Wasteless app azonnal információkat és tanácsokat ad.

Felmerült az is, hogy még szorosabban bekössük az üzleti oldalt az appba azáltal, hogy kuponokat adhatnak, melyek ráadásul arra ösztönzik a felhasználókat, hogy rendszeresen használják a Wasteless appot. Továbbá, lehetővé tettük, hogy a felhasználók nyomon kövessék a megtakarításaikat, jelvényeket gyűjtsenek, és a környezettudatossággal kapcsolatos játékokat játszanak.

Validation (Tesztelés)

Usability testing

Öt felhasználói tesztet végeztünk a prototípusunkkal mobiltelefonon, megvizsgálva, hogyan teljesítik a felhasználók az egyes feladatokat, miután megismerték az alábbi kontextust.

“Képzeld el, hogy a kedvenc kókusztejedet készülsz megvenni a sarki boltban, mikor észreveszel egy hasonló terméket a polcon. Kíváncsi vagy rá, hogy melyik termék környezetbarátabb, és össze akarod hasonlítani a kedvencedet a másikkal.”

A cél az volt, hogy megtaláljuk a legkényelmetlenebb pontokat, amiket később javíthatunk.

A következő feladatokat teszteltük:

  1. Hasonlíts össze két általad választott terméket.
  2. Vizsgáld meg, hány fát tudsz megmenteni.
  3. Az egyik terméket add a kedvenceidhez.
  4. Vizsgáld meg, van-e Drogerie Markt kuponod.

A felhasználóink rendre három fő funkciót emeltek ki, mint kedvencet:

  • “A profil oldal nagyon könnyen átlátható, és a megmentett fák ötletét jól át lehet érezni.”
  • “Tetszik az ötlet, hogy láthatom a barátaim által kedvelt termékeket, mert így legközelebb meglephetem őket ezekkel.”
  • “Ha tényleg tudnék pénzt megtakarítani ezzel, akkor biztosan visszatérnék még több kuponért.”

Újratervezés

Rendkívül érdekes volt látni, ahogy a felhasználók egy valódi mobilteleonon használják a prototípusunkat. Megdöbbentő mennyiségű tapasztalatot gyűjtöttünk, így rögtön elkezdtünk a lehetséges megoldásokon gondolkozni.

Legfőbb tapasztalataink:

  1. Az oldalak görgethetőségét láthatóvá kell tenni.
  2. Az ikonok címkék nélkül összezavarták a felhasználókat.
  3. A termékkártyák egymás mellé helyezve zsúfolt érzetet keltettek, ezért egymás alá helyeztük őket.
  4. A menü gombok nem ugrottak ki eléggé, ezért jobb kontrasztot választottunk.
  5. Végül pedig, a profil oldalon a megtakarított pénz helyett a megmentett fák számát hangsúlyoztuk ki.

Előtte – termékoldal és profil

Utána – termékoldal és profil

A prototípus videónkon végigkövethető az app használata.

A mi UX utunk

Ez alatt a tíz hét alatt belekóstoltunk a UX világába, és még többet akartunk tanulni. Az út során jobban megismertük az állandóan változó kihívásokat, és megtanultuk ezeket a magunk hasznára fordítani. Talán a legnagyobb tanulság az volt, mikor egy ponton felismertük, hogy rossz irányba haladunk, és elölről kell kezdenünk. Ez a pillanat nagyon eredménytelennek tűnt akkor, de a korai kudarc sokat segített később. Most már biztosak vagyunk benne, hogy ez vezetett minket később egy sokkal jobb megoldás felé.

Külön köszönet illeti meg Barna Zsuzsát, aki végigvezetett minket ezen az úton, és a legjobbat hozta ki a csapatunkból.

One Ping

  1. Pingback: Interjú Békési Klárival – xlabs-blog

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük