Vissza a Blogra

Egy diákunk mesélt: A UX tervezés rejtelmei egy alkalmazás fejlesztése során

3
 perc

Lázár Eszter, egy fiatal és tehetséges UX hallgató, mesélt nekünk a legújabb projektjéről, amelyen jelenleg dolgozik a UX Projekt képzésen. Ez a képzés egy intenzív, 11 hetes élő online kurzus, amely 15 előadásból, 5 hétvégi négy órás műhelymunkából és számos mentorált csapatmunkából áll. Az egyik legérdekesebb része a képzésnek, hogy a hallgatók kis csapatokban dolgoznak, és négy alkalommal mutatják be projektjeiket a többi hallgatónak és az oktatóknak. Az utolsó két alkalommal pedig egy szakmai zsűri előtt kell prezentálniuk a munkájukat. Ebben a cikkben megtudhatjuk, milyen élményekkel gazdagodott Eszter a projektjének fejlesztése során, és hogyan segítette ez a képzés abban, hogy sikeres UX tervezővé váljon.

Lázár Eszter és csapattársai online egyeztetnek a projektről

Bemutatkozol kérlek röviden? Mi a motivációd?

Sziasztok! Fotográfia szakon végeztem BA-n az egyetemen, majd a Képzőművészeti Egyetemre jártam intermédia szakra, de azt otthagytam és jelen pillanatban a MOME-n media design mesterszakon diplomázok. Szabadúszó fotográfusként dolgozom és szeretnék szakmát váltani és centralizálni a tudásom, hogy piacképes legyek.

Lázár Eszter

Mesélj kérlek egy kicsit a projektről, mi a célja, milyen fázisban van jelenleg?

A képzés része, hogy a hallgatók egy fiktív projekten dolgoznak, ahol végigmennek a gyakorlatiasan egy teljes UX folyamaton. 

Jelenleg a projekt a kutatási fázisban tart. A felhasználói interjúk, a webes kutatás és a versenytárselemzés segítségével begyűjtött információkat arra használjuk hogy a valódi problémára tudjunk fókuszálni. 

Eredetileg a Product Brief - ami mentorunk Petrovics Zsuzsa ötlete alapján, hogy egy olyan webalapú alkalmazást készítsünk, amely segít az osztálykirándulások szervezésében a tanároknak, segít a diákoknak és a szüleiknek átlátni a programokat, és egyszerűbbé teszi a kommunikációt. Ezen a felületen a tanárok, a diákok és a szülők is egy felületen követhetik nyomon a kirándulással kapcsolatos információkat, programokat, képeket is megoszthatnak. 

Nagyon fontos, hogy a projekt kutatás részére van időnk bőven, így jobban körbe tudjuk járni a problémát. Ehhez nagy előny a csapatban való dolgozás.  Maga a projekt egy olyan fiktív megrendelés, ahol valódi problémákkal találkozunk, és azokra  valódi megoldást hozunki. Emiatt az alkalmazás elsősorban osztálykirándulásra specializálódik, de más osztállyal kapcsolatos szervezési feladatokat is megkönnyít. A végtermék a felhasználói visszajelzések alapján folyamatosan változhat. 

A kutatásaink után meghatároztuk a UX Briefet is, ami már így szólt: tervezzünk egy olyan alkalmazást, ami összeköti a diákokat, a szülőket és a tanárokat, és segít megkönnyíteni az egész osztály életet és az oktatási rendszeren belüli kommunikációt. 

A kutatási szakasz április végén fejeződik be, ez után megyünk át hamarosan a tervezői szakaszba. 

Van olyan érdekesség amit szívesen megosztanál a kutatási eredményekkel kapcsolatban? 

Meglepő, hogy az emberek olyan dolgokra gondoltak, amire a tervezők alapvetően nem. Emiatt olyanok az interjúk mintha közösen gondolkodnánk a userrel. Minden amit szívesen használ, vagy amit feleslegesnek tart, az számunkra egy újabb ötlet. Emiatt fontos az interjú, hiszen csak ekkor tudjuk meg hogy valóban szükség van e a termékünkre, fájdalmas e annyira a pain pont hogy azt meg is csináljuk. A felhasználó irányítja a folyamatot, úgy hogy nem is tud róla. 

Mi az amit tanulásként fogalmaznál meg?

A UI Projekt képzés Záróprezentációján (Megj: Eszter részt vett korábban a UI Projektképzésünkon is)  fogalmaztam meg, hogy nem jó designt tervezni nehéz, hanem tisztességes designt. A tanulság az, hogy a felhasználóbarát megoldások a legfontosabbak.

Ne az domináljon, hogy hogy néz ki, hanem tervezői szemmel úgy álljunk hozzá,  hogy felhasználóbarát legyen, arra reagálunk ami a valós probléma. Fontos hogy rendszerezett és strukturált legyen a projekt, ez egy fajta igényesség a munkára.

(Ezen a linken vissza tudod nézni a 2023 H1 UI Projekt képzés Záróprezentációját)

Mit javasolnál annak, aki szeretne belefogni a UX tanulásba?

Az online kurzusok rengeteg lehetőséget kínálnak, de a legjobb tanulási élmény a csoportmunkán alapul, amelynek során konfliktusok is előfordulhatnak, de az agilis rendszer lehetővé teszi a betekintést és a fejlődést. Ez olyan mint egy homokozó, ahol biztonságban érzi magát az ember, és csak tanulni lehet. A hangsúly az agilis munkán van, ahol a tévedés lehetősége adott, de a rendszer segít az előrehaladásban.

Ezúton is megszeretnénk köszönni Eszternek az interjút, és sok sikert kívánunk a UX szakmában! 

Ha érdekel a UX Projekt képzés, csekkold az infókat ITT. 

🙌
Köszönjük, hamarosan küldjük az anyagot
Hiba történt a küldés során, kérjük ellenőrizd a beírt adataidat és próbáld újra