Figma, Sketch vagy Miro? Melyik programot válaszd?
A címet elolvasva felmerülhet a kérdés, hogy mégis miért képszerkesztőkként hivatkozunk a Sketch-re, a Figmára vagy épp a Miro-ra. Ennek oka nem más, minthogy a kezdet kezdetén valóban a szigorúan vett képszerkesztő programok, mint például a Photoshop vagy az Illustrator álltak rendelkezésre a UX és UI tervezéshez is - bármennyire is elképzelhetetlennek hangzik ez már manapság. Ezt követően, a képszerkesztők alternatívájaként jelentek meg a kifejezetten ilyen célra tervezett design eszközök, melyek a szinte végtelen - és sok esetben felesleges - funkciókészletek lecsupaszításával jól kezelhető, lényegre törő alkalmazásokat hoztak létre. Akkoriban mindez nagyon nagy újításnak számított, a design toolok azóta is tartó fejlődése pedig azt eredményezte, hogy mára már a tervezési folyamat minden egyes fázisához rendelkezésünkre áll valamilyen dedikált, felhasználóbarát program.
Sketch
Anno - már több, mint 10 évvel ezelőtt - a Sketch számított a nagy újítónak a design toolok terén, ebből következően pedig sokáig jelentette az iparági standardot. Egyszerűségével gyorsan elnyerte a designerek tetszését, rávilágított arra is, hogy a képszerkesztő programok mennyire nem alkalmasak UX és UI tervezésre.
Azóta viszont rengeteg idő eltelt, így felmerülhet a kérdés, hogy vajon továbbra is a Sketch-e a legjobb választás, főleg a manapság jellemző megváltozott munkakörnyezetben, ahol a design csapat tagjai gyakran egymástól időben és helyben távol, online tartják a kapcsolatot?
Habár még továbbra is sok cég kitart mellette, ennek főként a migrációval járó kellemetlenségek halogatása az oka. A Sketch ellen szól többek között, hogy csak macOS-en érhető el a szoftver, ráadásul használata megköveteli további programok igénybevételét is (pl. InVision, Zeplin, GitHub), ahhoz hogy teljes és minden érintett számára hozzáférhető legyen a végeredmény.
Figma
A fent említett problémákra reagálva azonban 5-6 éve berobbant a Figma és átvette az uralmat a többi design eszköz felett - ezt a pozícióját azóta is tartja. Habár a Sketch erősségeit hatékonyan építették be saját működésükbe is, a Figma sikere elsősorban webalapúságának, platformfüggetlenségének és kollaboratív jellegének köszönhető. A létrehozott projektek nagyon egyszerűen megoszthatók a csapat minden tagjával (csupán egy link kell hozzá), mindemellett pedig nincs szükség további alkalmazásokra sem a maradéktalan funkcionalitás eléréséhez. A Figmában jól megoldott a prototipizálás is, ráadásul a fejlesztők legnagyobb örömére még CSS kódok is kinyerhetők a felületből.
Miro
A Miro az előbbiekkel ellentétben egy nagyon széleskörűen használható, ugyancsak webalapú whiteboard platform. Limitáltan ez a szoftver is alkalmas képszerkesztésre, leegyszerűsített designolásra, de önmagában inkább koncepcionális tervezésre, moodboardkészítésre és összetett ábrák, mint például flow chartok vagy mindmapek készítésére használható. A Miro-ról szintén elmondható, hogy hatékonyan facilitálja a csapatmunkát, ráadásul rendkívül könnyen elsajátítható a kezelése, ebből is következik, hogy jól használható az ötletelésnek teret adó workshopok során.
Az ok, amiért ebbe a listába is bekerült, hogy a design thinking rendszerében jelentős funkciót tölt be: egy további minőséggel egészítette ki a tervezési folyamatot a képszerkesztő programok, majd a kifejezetten UX/ UI design eszközök mellett.
Konkulúzió
Láthatjuk tehát, hogy három - a maga idejében - úttörőnek számító alkalmazásról beszélhetünk, melyek igencsak feljavították és kibővítették az egyszerű képszerkesztő programok nyújtotta lehetőségeket. Míg a Miro elsősorban a tervezés elején, a Discover és Define szakaszban, a koncepcióalkotás során lehet nagyon hasznos, addig a Sketch és a Figma már a Design fázisban, a konkrét drótvázak, UI tervek és prototípusok elkészítésénél lehet segítségünkre. Habár a Figma élen jár az újítások terén, így mind a Sketch-nek, mind pedig a Miro-nak méltó vetélytársa, minden bizonnyal utóbbiak is velünk maradnak még egy jó ideig, hiszen sokan szeretik őket és ragaszkodnak ezekhez az eszközökhöz is.