UX portfólió ami állást szerez! - Avagy hogyan készülj fel az állásinterjúra
A UX portfóliók lehetővé teszik a jelentkezők számára, hogy bemutassák képességeiket, tapasztalataikat és tervezési megközelítésüket a lehetséges munkáltatóknak. Bizonyítékul szolgálnak arra, hogy a tervezők képesek a teljes UX projekteket végrehajtani, ismerik a kulcsfontosságú eszközöket és technikákat, és képesek kielégíteni a felhasználói igényeket, miközben értik és figyelembe veszik az üzleti célokat is. A toborzók 80%-a elutasítja azokat a jelentkezőket, akiknek hiányos, nem megfelelő a portfóliójuk.
Felturbóznád Te is portfóliódat? Nézd meg karrier kurzusunk ITT.
Hogyan alakíts ki ütős portfóliót?
Az esettanulmányok szerepe kiemelkedően fontos, hiszen ezek nyújtanak betekintést a jelentkező munkafolyamataiba, problémamegoldó képességébe. Mivel a UX a felhasználói élmények javítására összpontosít, a portfólióknak túl kell menniük a végső termékek bemutatásán, látni kell, hogyan jutott el oda a tervező. Az esettanulmányoknak ki kell emelniük a felhasználói igényeket, dokumentálniuk kell a kulcsfontosságú tanulságokat és kihívásokat, és be kell mutatniuk, hogyan jutott el a tervező a megoldásokhoz.
A mérhető eredmények bemutatása szintén kritikus - avagy az olyan metrikák, mint például a javult konverziós arányok, vagy a pozitív felhasználói visszajelzések. Ezek mind üzleti értéket közvetítenek. Ez összhangban van a tervező szerepével, mint a felhasználók szószólójával, aki egyben megérti a cég céljait is.
A legjobb portfóliók azt is bemutatják, hogy a tervezők alkalmazkodó problémamegoldók, akik elfogadják a visszajelzéseket, gyorsan tanulnak és kutatási eredmények alapján szabják testre megközelítésüket. Ezt a fajta szemléletet nagyon értékelik a vállalatok.
Vizuális szinten a portfólióknak alkalmazniuk kell az UX elveket beleértve az egyszerű navigációt, áttekinthető szöveget, ütős címeket, szövegeket stb. A konzisztencia, tiszta elrendezés és a megfelelően kiválasztott képek kulcsfontosságúak.
A portfólió testreszabása a céghez és az adott pozícióhoz segít, hogy a jelentkező kitűnjön. A szakértők hangsúlyozhatják mely területeken, iparágakban szereztek tapasztalatot, míg az általános tervezők a sokoldalúságot emelhetik ki. Fontos, hogy felmérjük, mi a fontos a cég számára, mi az amire leginkább rákapnak. Ezeket emeljük ki és mutassuk be.
A UX portfóliók hatékony bemutatása az interjúkon
Bár maga a portfólió kritikus az interjúk során, az is nagy befolyással van a kiválasztás során, hogy a tervezők hogyan mutatják be munkájukat.
A jelentkezőknek be kell mutatni milyen szereppel bírtak a projekteken, a tervezési folyamatot, a kulcsdöntéseket, és hogy hogyan képviselték a felhasználói igényeket. Az interjúztatók betekintést akarnak látni a jelölt gondolkodásmódjába, és hogy miként priorizál egy projekt során.
A prezentálás szerkezete szintén fontos - a jelöltnek elsőként be kell mutatkozni, össze kell foglalnia tapasztalatait, meg kell határozni egy agendát ami alapján prezentál, és részletesen be kell mutatnia 1-2 esettanulmányt, beleértve a problémát, megközelítést, megoldást és eredményeket.
Érdemes előzetesen elgyakorolni hangosan, ez segíteni fog hogy élesben ne nagyon támaszkodjunk a jegyzetekre, helyette inkább a szemkontaktust tartsuk és határozottan beszéljünk. Ez a magabiztosság és felkészültség erős benyomást kelt.
A visszajelzésre való nyitottság és az átgondolt kérdések feltevése a cég irányába szintén segít hogy kitűnjünk és szimpatikusak legyünk.
Tippek egy nyertes UX portfólió összeállításához
- Válassz ki 2-3 friss projektet, amelyek képességeid teljes skáláját bemutatják. A minőséget tard előtérben a mennyiség helyett.
- Minden esettanulmányhoz írj egy vázlatot, amely bemutatja a problémát, a kutatást, ötletelést, prototípusokat, tesztelést és eredményeket.
- Készíts bemutató diákat, amelyek a vizuális eszközökre támaszkodva segítik az esettanulmány narratíváját.
- Gyakorold el (ha van lehetőséged akár mások előtt is) az előadásodat hangosan időmérővel, csiszold a szerkezetét és figyelj a tempóra
- Készülj fel várható interjúkérdésekre (mit kérdezhetnek tőled és te mit kérdeznél a cégtől)
- A prezentáció vizuális része legyen erős, vedd figyelembe a UX tervezési elveket is
- Kérj visszajelzést más UX designerektől, és egyéb szakemberektől, kérdezd meg miben lehetne fejleszteni az anyagot.
Összességében, emeld ki képességeidet, mutasd meg hogy tudsz a felhasználók (és ezzel párhuzamosan a cég) fejével gondolkodni, lássák rajtad hogy a UX tervezés a szenvedélyed.
Szeretnél részletesebben is tanulni a témáról? Ha érdekel hogyan lépj szintet a karrieredben, vegyél részt kifejezetten UX-eseknek tervezett karrier kurzusunkon. Részletek ITT.